Thexder (1987)

게임아츠 에서 1985년에 PC-8801로 발매한 로봇 액션 게임. 게임아츠의 데뷔작이기도 하며 당시 일본에서 막대한 인기를 끈 게임이다. 후속작으로 파이어 호크가 있다.
제목이 테그저인데 영어로는 THEXDER라고 표기되어 한국에서는 덱스터 혹은 텍스더, 떽쎄더로 부르고 있는 사람들이 많다. 하지만 원본 메뉴얼에 이 게임의 배경인 미래에서는 영어를 읽는 발음이 현재와 달라서 이렇게 읽힌다는 설정이 있기 때문에 정식 발음은 테그저가 맞다.
조작과 공격방식에 차이점을 가진 비행기와 로봇 형태로 자유롭게 변신해서 싸우는 당시로서는 참신한 시스템을 가지고 있었다. 로봇 형태로는 지상에서 달리기만 가능하며 일정 높이까지 점프는 가능하다. 비행기 형태로 변신하면 자유롭게 날아다니며 싸울 수 있고 로봇의 키보다 좁은 통로도 통과할수 있다. 비행중 적이나 벽과 충돌하면 강제적으로 로봇으로 변신한다.
공격무기는 레이저와 배리어 뿐이고 레이저는 로봇 형태일때는 전방 180도 범위의 적을 향해 자동발사, 비행기 형태일때는 정면으로 발사되는 방식. 배리어는 에너지의 10%를 소비해서 발동하며 적의 공격을 받으면 데미지를 무효화함과 동시에 역으로 적에게 데미지를 주기 때문에 무기의 일종으로 볼 수 있다.
배리어는 에너지가 있어 시간이 지날때 조금씩 소모되고 적에게 공격을 받으면 빨리 소모된다.
라이프는 에너지제로 적의 공격을 받거나 레이저 발사, 배리어 사용시 줄어든다.
특정한 적을 파괴하면 에너지를 회복할 수 있고 특정 적은 에너지의 MAX까지 올려주기 때문에 이러한 적을 찾는 것도 클리어를 위한 필수요소이다. 또한 스테이지 곳곳에 숨겨진 캐릭터가 있으며 이들은 대부분 대량의 에너지와 MAX치를 올려준다.
이 게임의 모든 적은 몸통박치기로 공격하며 총탄을 쏜다던가 하는 공격은 없다. 보스의 개념 대신 특정 스테이지의 마지막에 장벽 같은 형태로 출구를 막고 있는 적들이 등장한다. 외벽과 내부 코어로 나뉘어져 있고 외벽을 부수면 내부 코어의 적들이 튀어나와 플레이어를 공격한다. 그라디우스 처럼 최종보스는 무저항인 것도 특징.

결론 : 재밌다!!!

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Robotic action game released as PC-8801 in 1985 at GameArt. It is also the debut work of game arts, and it is a game which became popular in Japan at that time. The sequel is Firehawk.
The title is "THEXDER" in English, but in Korea, many people call it "Dexter" or "Texther". However, in the background of this game in the original manual, the pronunciation of English in the future is different from that of the present, so the pronunciation is the right pronunciation.
I had a novel system that was at that time fighting freely in the form of an aircraft and a robot that had a difference in operation and attack methods. In robot form, it is only possible to run on the ground, and it is possible to jump to a certain height. If you turn into an airplane, you can fly freely and pass through narrower passages than the robot. If you hit an enemy or a wall during a flight, you are forced to turn into a robot.
The attack weapon is laser and barrier only, and the laser is automatically launched toward the enemy in the range of 180 degrees when it is robot type, and it is fired at the front when it is airplane form. A barrier consumes 10% of energy and is used as a kind of weapon because it inflicts damage to the enemy while inversely damaging the enemy.
Barriers are energy consumed little by little over time and are quickly consumed when attacked by enemies.
Life is reduced by energy zero enemy attack, laser firing, and barrier use.
Finding this enemy is also a must for clearing, because destroying a specific enemy can restore energy and raise it to a certain low energy MAX. There are hidden characters all over the stage, and most of them put a lot of energy and MAX value.
All the enemies of this game are not attacked by attacking with a trunk or shooting bullets. Instead of the concept of a boss, there are enemies blocking the exit in the form of a barrier at the end of a particular stage. It is divided into an outer wall and an inner core, and the enemy of the inner core protrudes from the outer wall to attack the player. Like the Gradius, the final boss also features non-resistance.

Conclusion: Fun !!!

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